Je kan je afvragen: Waarom moeten we naar de geschiedenis kijken als we nu weten dat die oude ontdekkers het fout hadden? We kunnen toch ook gewoon alleen kijken naar wat er nu bekend is?
Het is op zich geen gekke vraag, maar wetenschap werkt op een vooruitgang en vooruitgang kan je niet doen zonder te weten wat er voor de huidige kennis kwam.
Jij gaat ook een bijdrage leveren aan de wetenschap. Misschien niet op grote schaal en mogelijk ook niet in de natuurwetenschappen. Misschien is jouw bijdrage wel beperkt tot een nieuwe werkwijze in het bedrijf waar je over een paar jaar werkt, maar ook dat is wetenschap. Zelfs op zo’n kleine schaal kan een nieuwe werkwijze volledig fout gaan als je niet weet wat er al is geprobeerd voordat jij bij dat bedrijf kwam. Misschien bevat jouw idee wel onderdelen die zeer nadelig zijn voor collega’s en hebben zij jaren geleden hard moeten vechten om die onderdelen eruit te krijgen. Misschien is jouw idee wel helemaal niet nieuw, maar is het al lang uitgeprobeerd en werkt het niet. Als jij zonder die kennis toch jouw idee gaat uitwerken ben je dus achteruit aan het werken. Geen enkele wetenschappelijke vooruitgang is alleen gebaseerd op “wat nu is”.
In dit eerste hoofdstuk kijken we vooral naar de uitvinders die een verklaring zochten voor dingen die ze zagen en dat begon al in de oudheid. Er zijn weinig teksten overgebleven, maar het kan niet anders dat een oude Griek, Pers of Kretenzer zich afvroeg waarom citroensap op bepaalde stenen wel een vlek achterliet en op andere stenen niet. Wat was er dan zo anders aan die steen? Waaruit was die steen dan opgebouwd?
Vanaf dat moment is de mensheid continu bezig geweest met het uitzoeken hoe de materie, van stenen naar moleculen, atomen en subatomaire deeltjes, is opgebouwd. Er zijn theorieën ontwikkeld, modellen bedacht en 23 maart 2020 is een paper gepubliceerd waaruit blijkt dat het “standaard model”, de theorie die alle subatomaire deeltjes goed lijkt te beschrijven, toch niet klopt. We zijn dus ook nog niet klaar met deze zoektocht.
Van de geschiedenis moet je het volgende weten:
Welk model hoort bij welke ontdekker?
Wat houdt het model in?
Waarin verschilt het model van de voorgaande modellen?
In welke volgorde zijn de modellen gemaakt?